Dag 9 en 10

12 maart 2019 - Isla Aguada, Mexico

Dag 9 en 10

Vandaag rijden we naar Isla Aguada, zo’n krappe 300 km verderop, waar

Willy weer een mooi hotelletje uitgezocht heeft.

Een eindeloos bosachtig landschap glijdt voorbij, hier en daar onderbroken door wat dorpjes. Op een gegeven moment gaat de autoweg dwars  door Escárcega,een wat grotere stad. Vóór de stad moeten we stoppen bij een politie controlepost. Die zie je hier wel vaker bij de grotere plaatsen. Een agent begint door het autoraam allerlei vragen te stellen die wij niet begrijpen. Al snel heeft hij door dat we geen Spaans spreken en kunnen we weer doorrijden, zo kan het ook.

Laten we even stoppen, dan doen we wat inkopen en halen we gelijk wat geld, is het idee. Geld is altijd wel een beetje een probleem, want aan de ene kant wil je niet teveel bij je hebben, maar aan de andere kant weet je nooit waar je weer wat op kunt nemen.

(Ik moet oppassen niet in herhaling te vallen)

Goed idee!

Na een diverse bankgebouwen bezocht te hebben, 3 keer de weg gevraagd hebben en een stuk of 6 geldautomaten geprobeerd te hebben op diverse locaties, met verschillende ING-pasjes, zijn we nog geen cent rijker.

Eindelijk krijgt Willy het idee om eens  een Rabo- pasje te proberen, en verrek... hij doet het gelijk.

Het volgende hotel luistert naar de illustere naam “Freedom Shores Gringa Hotel”

Het blijkt een wat gedateerd spul te zijn, wat echter wel op een fantastische lokatie is gelegen. Het hele perceel beslaat een oppervlakte van ca. 4 voetbalvelden en grenst pal aan de oevers van de golf van Mexico. Er is zelfs een camping en een RV park bij. Op de camping heeft waarschijnlijk al jaren geen tent meer gestaan en op RV park staat welgeteld 1 camper en die staat er zo te zien al tien jaar.

De zaak word bestierd door een pittig dametje van 77, die bovendien nog vloeiend Engels spreekt  (dat is hier een uitzondering)

Van haar ook de uitdrukking “ If it is not dutch it is not much”.

Hoe ze daar aan kwam; well... ze had een paar jaar in het plaatsje “Holland” gewoond in de staat Michigan en daar schijnen veel ex Nederlanders te wonen.

Nog even zwemmen voor het eten. Het water van de Golf is heerlijk warm, pelikanen zweven door de lucht en laten zich soms als een baksteen  naar beneden vallen om een vis te vangen. Af en toe is zie je een fregatvogel.....kortom ff niet aan Holland denken.

De volgende ochtend zitten we zonder koffie, want het restaurant is gesloten en op de kamer kun je niks klaarmaken.

Gelukkig is er een Oxxo dichtbij, een supermarkt waar meestal ook koffie verkocht worden.

Henk er naar toe. Tja, “Regular” zal wel goed zijn. Dekseltje erop en snel naar huis voor het koud is. Thuisgekomen blijkt het een afschuwelijk mierzoet mengsel van suiker, melk en koffie te zijn. Wég met dat bocht.

Dan maar even samen naar een restaurantje gelopen. Eenmaal daar aangekomen zijn we kennelijk de eerste gasten, wat allerlei activiteiten van het dienstdoende personeel teweeg brengt. De één gaat stoelen verzetten, de ander tafels dekken en een derde zet de muziek keihard aan. Ondanks al die activiteiten duurt het toch nog geruime tijd voordat de bestelling gereed is. Zoals hier wel vaker gebruikelijk is, krijg je gewoon een kop heet water en mag je er zelf Nescafé in gooien.

Een jonge knul komt de koppen brengen. Hij doet z’n uiterste best niet te knoeien, want de koppen zijn tot de rand gevuld met heet water.

Ehhh, hoe moet er nou nog Nescafé bij??

Voor de rest is het alleen maar een chill-dag.

Even langs de vissers haven gelopen. Er liggen hier werkelijk tientallen, zo niet honderden vissersbootjes op het strand of aan de steigers.

Aangezien de terugweg lang en zwaar is, pakken we maar even een tuc-tuc.

Voor een euro brengt’ie je naar de andere kant van het dorp

1. Johan daudey:
    12 maart 2019
    Wat een verhalen allemaal!!...., jullie maken zo wel wat mee! Heel gezellig om te lezen , zo reizen we een beetje met jullie mee.
    Zotg dat je de rabopas niet verliest!!..maar wel raar dat de ing passen niet werken..
    Ook mooie fotos, vooral de aparte kleuren!! Nou geniet ervan samen en nog fijne en mooie dagen !!...