Dag 2 en 3

7 maart 2019 - Bacalar, Mexico

Dag  2 en 3

Omdat je als gewone toerist niet zo heel veel beleeft combineer ik deze 2 dagen maar voor het gemak. Vanwege het tijdverschil met Nederland, waren we de eerste paar dagen al vroeg op. Je werd sowieso al gewekt door een menigte aan tropische vogels, die de meest wisselende geluiden produceerden  Het meest opmerkelijk was, toen we op het bekende galerijtje zaten te ontbijten, dat er zowaar een toekan in de boom zat. In Nederland kom je ze ook wel tegen, maar die zitten meestal op het dak van een bepaalde hotelketen.  Als je toch in Mexico bent, moet je zeker één of meerde cenotes bezoeken. Cenotes zijn een soort ondergrondse meren, die volgens de “échte kenners” miljoenen jaren geleden ontstaan zijn. Toevallig was de meest bekende cenote “ Dos Ojos” vlakbij. Weliswaar was deze door onze dochter afgeraden, maar je weet maar nooit. Ondanks het vroege maandagochtend uur was het er al behoorlijk druk, en ook de entree van 350 peso’s loog er niet om. Dus het moest wel de moeite waard zijn.                  En inderdaad , eenmaal aangekomen viel het toch een beetje tegen, ook al was de lichtval wel erg mooi.  Toch maar even een duik genomen.

Chemuyil is de naam van het dorpje waar we vlakbij zaten. Bij het appartement stonden een aantal fietsen, het  waren een soort cruisers met dikke banden,en veels te lage zadels. Dus vroegen we aan Alberto of we er een paar konden gebruiken. Dit was geen probleem en nadat hij ze zorgzaam afgestoft had en nog wat extra lucht in de banden geperst reden we fluitend de weg op. Het gefluit ging echter spoedig over in het geluid van gierende ademhaling. De weg slecht, de zon was heet, de weg was lang en de fietsen gingen zwaar,  Vooral voor Willy woog het gemis aan een elektromotor nogal zwaar zodat de gemiddelde snelheid niet boven de 5 kilometer per uur kwam, zo schat ik. Toch nog het dorp bereikt en daarna gauw weer terug.

Tulum is een echte Maya stad. Er is een heel tempelcomplex  en als weldenkende toerist doe je dat natuurlijk het liefst op het heetst  aan de dag. Je kreeg nou  niet direct het gevoel dat je als een soort ontdekkingsreiziger bezig was, want er liepen nog honderdduizend andere toeristen rond, maar het was zeker een indrukwekkend complex.  s’Avonds uit eten in het dorp. Vreemd dat er nou juist naast ónze tafel een hond en een kat zaten te bedelen. Daar hebben we thuis nooit last van.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade